Интелигентните коли на бъдещето, или как изкуственият интелект измества човека

Да четеш книга, да гледаш филми или да лайкваш във Facebook, докато пътуваш с личния си автомобил!? Възможно ли е това, ще попита някой?

А отговорът е ДА! В близките 10-15 години това ще е все по-често срещано явление по пътищата. Изкуственият интелект е на път да измести човека, като водач на познатите ни превозни средства. Друг е въпросът ще се доверим ли на роботизирания автомобил да ни води по указания маршрут, докато се забавляваме и спим!?

Преди да се премине към използването на изцяло автономни автомобили, ще се наложи мащабна промяна на инфраструктурата в градовете и извън тях. Пътищата трябва да бъдат маркирани по подходящ начин и оборудвани с хиляди сензори, насочващи изкуствения интелект, който ще контролира вашия автомобил.

Какво ще представлява колата на бъдещето? Ами тя ще се задвижва с електричество, ще бъде изцяло интелигентна, ще предлага дигитални бордови системи за развлечение, а посещението в сервиз няма да е непременно необходимо. Накратко: представете си нещо като един голям „смартфон“ на колела!?

Не, това не е научна фантастика, а задаваща се реалност, която е на път да се наложи в близкото бъдеще. Днес, в „белите европейски държави“, потребителите купуват и управляват своите автомобили за срок от 5-7 години. После ги продават или заменят за нов модел.

В бъдеще обаче това ще се случва по-рядко, като за сметка на това се предвижда „ъпгрейдване“ на автомобила на всеки 3 месеца. Поне така предполага Клаус Грутер, експерт по автомобилен софтуер на най-голямата консултантска компания PwC network, занимаваща се с нововъведения и иновативни софтуерни разработки.

Той уточнява, че подобно на смартфоните и лаптопите, колите на бъдещето ще се нуждаят от често обновяване на софтуера, давайки им възможност за добавяне на нови функции и програми свързани най- вече със сигурността.

Сигурност! Ето това ще е главният проблем на разработчиците. Как да се осигури нейното максимално ниво. Домейн-контролерите трябва да са максимално защитени от хакерски атаки. Представяте ли си, ако ви хакнат автомобила, както си слушате музика, гледате филм, чатите в някой сайт или спокойно си спите и сънувате!? Това може да доведе до фатални последици, а в най-добрия вариант да се събудите там, където не бихте искали и да си помислите дори…

Проблемът не може да бъде избягнат или заобиколен, тъй като софтуерът се предвижда да бъде обновяван посредством вграден мобилен чип и през 5G, 6G мобилна мрежа – over the air. По този начин системата ще се обновява редовно, чрез облака, както при смартфоните.

Най-големите трансформации обаче ще претърпи автомобилната индустрия. Освен производството на висококачествени автомобили, ще са нужни още по-висококачествени софтуерни системи за тях. Или простичко казано те ще трябва да се превърнат и в софтуерни компании.

Каква ще е ролята на човека в тази роботизирана система? Представете си, че системите се сринат по време на движение? Главният компютър откаже или се „бъгне“… Как ще бъде управляван ръчно такъв тип автомобил, след като повечето модели се предвижда да бъдат без волан!?

Интелигентните коли на бъдещето или как изкуственият интелект измества човека

Разработчиците и софтуерните инженери уверяват, че са помислили и за това. Те обясняват, че ако сте заспали дълбоко или сте се разсеяли достатъчно, та не чуете алармата за неизправност в системата, компютърното управление ще насочи моментално автомобила за паркиране извън платното за движение.

И тук идва голямото АМИ на скептиците и „маловерците“? Ами, ако случайно автомобилът е на дълъг мост, безаварийна лента липсва или на тесен планински път със стръмна пропаст и без пътен банкет!? Ами, ако при пълен срив или хакнат автомобил не се задействат самите аларми!?

При милиарди долари инвестиции, има и милиарди варианти на отговори. От софтуерния гигант PwC network уверяват: „Автомобилът ще спре на място, плавно, като не застрашава останалите участници в движението. Предвидили сме и екстремни, че дори и невъзможни вариации.”

В перспектива интелигентните автомобили ще наложат революционни промени. Те ще обхванат както инфраструктурите на държавите, така и тяхното законодателство. Обичайните бензиностанции и газ станции ще бъдат заменени от нов тип електростанции с енергийна мощност над 150 киловата.

Американските концерни Google и Tesla отдавна са готови със свои разработки и концепции по въпроса. Apple също е разработил свой автономен автомобил, както и няколко китайски производителя.

Софтуерът и дигитализацията са основни приоритети в производството на автомобили, в компаниите BMW, Volkswagen и Mercedes. За тази цел са отделени милиарди евро, а мисията е независимост от американските технологични акули. Бизнесът е масов и много апетитен. Борбата за налагане на новия тип пазар тепърва предстои.

Швейцарската банка UBS прогнозира, че до 2030 г с разработване на автомобилен софтуер- изкуствен интелект, ще бъдат реализирани печалби за над 2 трилиона долара. Друг е въпросът колко потребители ще могат да си позволят новия вид автомобили. Както е известно, цената на един електромобил на Tesla, варира от няколко десетки до стотици хиляди долара. При това, моделите са несъвършени и меко казано далеч от възможностите на познатите ни масово използвани автомобили.

От компаниите имат свое обяснение, свързано с масовото въвеждане и конкуренцията, което ще доведе до спад и балансиране на цените в последствие. И тук автомобилите ще са като смартфоните. Ще има класически маркови модели за по-заможни потребители, както и по- евтини вариации. Предвидени са и изгодни лизинги, което е обичайна практика и сега.

Едно става ясно, че трансформациите в автомобилния бранш трябва да се извършат много бързо, ще погълнат огромни ресурси, а рисковете ще са прекалено високи и за производители и за потребители.

Факт е, че интелигентните технологии настъпват все по-бързо, а ролята на човека се измества от изкуствения интелект. Друг е въпросът какво ще се случи, след като хората станат масово потребители, а тяхната дейност се замени изцяло от новите технологии.

При масовото навлизане на интелигентните софтуери и дигитализация човечеството върви към нови кризи, сътресения и глобални проблеми! Милиони ще останат без работа и препитание. Други ще трябва да се преквалифицират. Много професии ще отпаднат поради пълна замяна от роботизирани системи.

Ще се трансформират и самите общества. Бездната между бедни и богати ще се задълбочи, което ще доведе до политическа нестабилност в световен мащаб. Много фирми и компании ще фалират и ще бъдат засегнати от глобалните технологични промени.

Бъдещето с изкуствения интелект като заместител на човека изглежда интересно, но същевременно и несигурно с много въпросителни.

Янчо Николов

Янчо Николов е дипломиран журналист и специалист по връзки с обществеността, завършил Бургаския свободен университет. Има сертификат по криминалистика от Варненския свободен университет. Странен, ексцентричен и вглъбен. Идеалист, за неподходящото време и място.


Коментирай

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *