Официалните обувки, които някога бяха запазена марка за маниаците и млади консерватори, все повече изместват маратонките като първи избор за мъжете, които се интересуват от мода, пише БГНЕС.
Ромен Коста, 32-годишен парижки архитект, има огромен избор, докато разглежда обувките в апартамента си на Монмартър: черни мокасини със здрава подметка, броги в забавни цветове, кожени или велурени, с или без пискюли…
В крайна сметка избира трицветни обувки, които съчетава с джинси и широк черен пуловер, преди да се качи на велосипеда си и да тръгне за работа. За него маратонките са това, което е носил като тийнейджър скейтър.
„Харесва ми да имам обувки за възрастни. В работата това е успокояващо за клиентите. Това ме кара да изглеждам по-сериозен“, казва той пред АФП. „А и остаряват по-добре от маратонките“, добави той.
Бумът на маратонките от последното десетилетие все още е силен, но има признаци на забавяне.
Данните на браншовия уебсайт Business of Fashion показват, че 45% от добре облечените американски и британски мъже планират през 2023 г. да си купят обувки, в сравнение с около една трета, които избират маратонки.
Официалните стилове са навсякъде по червените килими и модните подиуми, носени от трендсетъри като рапъра ASAP Rocky и американския актьор и режисьор Доналд Глоувър.
Френският дизайнер Симон Порт Жакмюс – изключително актуален в момента според модните специалисти носеше черни мокасини и обу моделите си в тях на последното си ревю през декември, въпреки нашумялото си сътрудничество с Nike.
„Тъй като виждаме, че на модния подиум се появяват все по-малко маратонки, клиентите се съобразяват с това и много хора се стремят да съчетават ежедневни и сарториални елементи в гардероба си“, казва мениджърът по мъжко облекло от елитния универсален магазин Browns Том Шердел пред АФП. Това бележи една голяма промяна в сравнение с миналото: носенето на официални обувки не само с костюми, но и със спортно облекло, гащеризони – дори къси панталони.
„Има завръщане на официалния стил, но вече с комфортен елемент, тъй като хората свикнаха с долнищата за джогинг и не искаме да се връщаме към тесните дрехи“, казва Хюг Фошар от Uniforme, млада марка, която работи с марката Weston по нови версии на класическите си мокасини.
„Другото важно нещо е, че маратонките се разпадат бързо – те не са издръжливи и трудно се поправят“, каза той, като посочи, че Weston предлага доживотен ремонт.
Това може би е неизбежна част от модния цикъл, тъй като новите модели маратонки станаха ежедневие, а цените за препродажба са абсурдни (чифт Nike, проектиран и носени от Кание Уест, беше продаден за 1,8 млн. долара през 2021 г.).
„Маратонките бяха за всички ситуации, за всички възрасти и те оставиха в сянка други обувки, които даваха по-солидна опора на мъжете“, казва пред АФП модният историк Оливие Саяр. „Но при всяка мода действа ефектът на бумеранга.“
Виктор е микробиолог и космополитна личност с интереси в коренно противоположни области – от архитектура до екология, от Древен Египет до умните градове на бъдещето, от самолетни катастрофи до медицина, от музика до компютърно програмиране…