Маратонките отстъпват пред официалните обувки

Официалните обувки, които някога бяха запазена марка за маниаците и млади консерватори, все повече изместват маратонките като първи избор за мъжете, които се интересуват от мода, пише БГНЕС.

Ромен Коста, 32-годишен парижки архитект, има огромен избор, докато разглежда обувките в апартамента си на Монмартър: черни мокасини със здрава подметка, броги в забавни цветове, кожени или велурени, с или без пискюли…

В крайна сметка избира трицветни обувки, които съчетава с джинси и широк черен пуловер, преди да се качи на велосипеда си и да тръгне за работа. За него маратонките са това, което е носил като тийнейджър скейтър.

Маратонките отстъпват пред официалните обувки

„Харесва ми да имам обувки за възрастни. В работата това е успокояващо за клиентите. Това ме кара да изглеждам по-сериозен“, казва той пред АФП. „А и остаряват по-добре от маратонките“, добави той.

Бумът на маратонките от последното десетилетие все още е силен, но има признаци на забавяне.
Данните на браншовия уебсайт Business of Fashion показват, че 45% от добре облечените американски и британски мъже планират през 2023 г. да си купят обувки, в сравнение с около една трета, които избират маратонки.

Официалните стилове са навсякъде по червените килими и модните подиуми, носени от трендсетъри като рапъра ASAP Rocky и американския актьор и режисьор Доналд Глоувър.

Френският дизайнер Симон Порт Жакмюс – изключително актуален в момента според модните специалисти носеше черни мокасини и обу моделите си в тях на последното си ревю през декември, въпреки нашумялото си сътрудничество с Nike.

Маратонките отстъпват пред официалните обувки

„Тъй като виждаме, че на модния подиум се появяват все по-малко маратонки, клиентите се съобразяват с това и много хора се стремят да съчетават ежедневни и сарториални елементи в гардероба си“, казва мениджърът по мъжко облекло от елитния универсален магазин Browns Том Шердел пред АФП. Това бележи една голяма промяна в сравнение с миналото: носенето на официални обувки не само с костюми, но и със спортно облекло, гащеризони – дори къси панталони.

„Има завръщане на официалния стил, но вече с комфортен елемент, тъй като хората свикнаха с долнищата за джогинг и не искаме да се връщаме към тесните дрехи“, казва Хюг Фошар от Uniforme, млада марка, която работи с марката Weston по нови версии на класическите си мокасини.
„Другото важно нещо е, че маратонките се разпадат бързо – те не са издръжливи и трудно се поправят“, каза той, като посочи, че Weston предлага доживотен ремонт.

Това може би е неизбежна част от модния цикъл, тъй като новите модели маратонки станаха ежедневие, а цените за препродажба са абсурдни (чифт Nike, проектиран и носени от Кание Уест, беше продаден за 1,8 млн. долара през 2021 г.).

„Маратонките бяха за всички ситуации, за всички възрасти и те оставиха в сянка други обувки, които даваха по-солидна опора на мъжете“, казва пред АФП модният историк Оливие Саяр. „Но при всяка мода действа ефектът на бумеранга.“

Виктор Любомиров

Виктор е микробиолог и космополитна личност с интереси в коренно противоположни области – от архитектура до екология, от Древен Египет до умните градове на бъдещето, от самолетни катастрофи до медицина, от музика до компютърно програмиране…


Коментирай

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *