От Съюза на пивоварите в България представиха данните за пивоварния бранш, сравнявайки числата с последните две години на пандемия, които изправиха всички индустрии пред значителни предизвикателства.
Пивоварният бранш също не прави изключение от тази статистика. Годишният доклад на Пивоварите на Европа от края на 2021 г. отбелязва спад на консумацията на бира във всички страни на стария континент. Статистиката показва, че преди пандемията през 2019 г. в страните от ЕС са продадени 325 милиона хектолитра пиво, а през 2020 г. – 310 млн. хектолитра. Производството на бира в ЕС за 2019 г. е 370 милиона хектолитра, а за 2020 г. – 350 млн. хектолитра.
Първите данни на СПБ за 2021 г. показват, че в сравнение с 2019 г. у нас спадът в продажбите на бира е близо 6%. Съгласно годишния отчет на Агенция „Митници“ през 2021 г. общият обем на бирения пазар в страната е 5 150 000 хектолитра, което е с 1% по-малко от 2020 г. Размерът на внесения акциз от продажбите на пиво – 74.1 милиона лева, също е с 1% по-малко в сравнение с 2020 г.
Според експертите, освен неблагоприятните ефекти от пандемията от Ковид-19, стагнацията на бирения пазар се дължи и на намалелия поток от чуждестранни туристи, ограниченията в работата на заведенията и притесненията на потребителите от все по-високата инфлация. Въпреки тези характерни за всички европейски пазари условия, българските пивовари стоят много добре в общата картина на сектора. В количествен обем българският бирен пазар е на 11 място в ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението сме на 8 място.
През 2021 г. у нас отново се запазва тенденцията бирата да е най-често консумираната напитка след минералната вода. Дори през зимния сезон 53% от българите на възраст между 18 и 69 г. пият бира поне веднъж седмично. Най-активните бираджии са от групата на 40-49 годишните. За поредна година най-големите почитатели на пивото са в Русе, където честотата на консумация на бира е 13 пъти месечно, следвани от Варна.
„Резултатите от това омнибус изследване на ИПСОС, както и данните от други проучвания показват, че българите все повече стават ценители на пенливата напитка и все по-големи фенове на бирената култура“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.
Свидетелство за това е и фактът, че през 2021 г. у нас са започнали работа нови 5 микро пивоварни, с които общият брой на регистрираните предприятия за производство на бира в страната вече е 41. Тази тенденция също е напълно в духа на развитието на сектора на глобално и на европейско ниво. През последните 10 години истински бум на бирения пазар предизвика откриването на все повече малки и микро пивоварни.
В периода 2014-2019 г. в страните от ЕС ежегодно отваряха врати близо 1000 нови пивоварни, докато за последните 12 месеца новите малки и микро предприятия за бира са едва 225. Въпреки това, към края на миналата година броят на пивоварните в Европа вече е 12 600.
Въпреки постепенното отваряне на държавите в Европа, потребителите все още са резервирани към социалните контакти и събирания. Тези нагласи продължават да засягат и пивоварния сектор.
„Докато гледаме в бъдещето, трябва да гарантираме, че пивоварите имат солидна почва за възстановяване. Бирената индустрия е част от сложна верига, включваща много бизнеси. Конкретната дългосрочна подкрепа с различни правителствени мерки за развитие ще помогне на пивоварите да се възстановят и да поддържат дейността си“, коментира генералният секретар на Пивоварите на Европа Пиер-Оливие Бержерон.
* Статистическият доклад на Пивоварите на Европа е с данни за 27-те държави членки на ЕС, Великобритания, Норвегия, Швейцария и Турция. Отчетът показват как продължилият близо десетилетие силен „ренесанс в производството и консумацията на бира“ в европейските страни, буквално е спрян от натиска на пандемията.
Икономист по образование и журналист по призвание. Фен на мощните мотори и бързите коли. Работил е в някои от най-големите електронни медии у нас. Слуша рок и не крие, че сред любимите му банди са The Struts, Sonic Youth и Soundgarden.