Влакът: някога и днес

В днешния свят има многобройни начини за предвижване. Но в миналото не е било така. Днес копнеем за приключенско пътешествие отвъд морета и океани със самолет. А в друг момент желаем да попътуваме с кола и по леснодостъпен начин да обикаляме из местата, които сме си набелязали. Но какво ще кажем за влаковете? Не са ли те тези, които са много по-екологични и безопасни от останалите превозни средства?

Някога тепърва функциониращите влакове са били сякаш откъснати от света, но същевременно толкова актуална тема през XIX век. Около шестима били първите късметлии, които са имали възможността да изпробват новия вид транспорт. Как ли са се почувствали те тогава?! Развълнувани, объркани, разтреперени… можем само да гадаем. 

В зародиша на своето съществуване през 1804 г. теорията на британския изобретател Ричард Тревитик ще бъде меко казано изоставена впоследствие. Но като за начало тезата му се оказва общоприета и той разработва първия работещ железопътен парен локомотив. 

“Пухтящият дявол” на Тревитик за жалост се поврежда три дни по-късно. В този момент става ясно, че локомотивът не може да поддържа достатъчно налягане на парата за дълъг период от време и той не е достатъчно полезен в превоза на хората от село до село. Следват втори и трети опит…

Влакът: някога и днес

В началото влакът  се е движил със скорост от 8 км/ч, а светът, който познаваме днес, ни предлага вариант да се движим със скорост от над 400 км/ч благодарение на МАГЛЕВ (съкратено от магнитна левитация) влака Трансрапид Шанхай в Китай. Именно с помощта на магнитната левитация конвенционалните стоманени колела върху релси се премахнали. 

А дали е възможно да се случат толкова ярки технологични моменти в настоящето на човечеството, както онези в миналото, които тепърва са откривали различни транспортни средства? Може би! Съществуват толкова много въпроси за света, чиито отговори тепърва престои да разберем.

Ивелина Колева

Ивелина е родена в Пловдив. Обича да пише и да живее. Признава обаче, че шумотевицата понякога я притиска и отегчава. Пада си по приключенията и не спира да разкрива пред самата себе си нови хоризонти и светоусещания.


Коментирай

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *